منوی دسته بندی

انواع روش های لوله کشی فاضلاب

انواع روش های لوله کشی فاضلاب

با گسترش روزافزون شهرنشینی و پیشرفت صنعت ساختمان سازی نیاز به لوله و ابزار اجرایی آن بیشتر شده است ، از مهمترین بخش های ساختمان که جزو زیرساخت های هرساختمان به حساب می آید سیستم لوله کشی ساختمان یا لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشد ، انتخاب لوله مناسب و استاندارد می تواند عمر یک بنا را تضمین و از خرابی ها ، نشتی ها و خسارات آینده جلوگیری نماید ، ما در این پست قصد داریم انواع روش های اجرای فاضلاب را معرفی نماییم و به بررسی معایب و مزایای روش های اجرای فاضلاب بپردازیم .

اجرای سیستم فاضلاب با استفاده از لوله و اتصالات چدنی

لوله و اتصالات چدنی از قدیمی ترین و اولین لوله های استفاده شده در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان ها می باشند که اکثر خانه ها و برج های قدیمی دارای لوله و اتصالات چینی هستند ، استفاده از چدن در مراکز عمومی و ساختمان های بلند تقریبا اجباری بوده است

مزایای لوله کشی فاضلاب چدنی

از مهمترین دلیل های این امر تحمل گرمایی بالای چدن در برابر حریق و آتشسوزی می باشد و در صورت آتشسوزی و ایجاد حریق لوله ها تبدیل به هیزم آتش نمی شوند . این خاصیت چدن هنوز هم دلیل بر استفاده چدن در بخش ها مختلف ساختمان و زیر ساخت های امروزی شود از جمله این مکان ها سیستم لوله فاضلاب مترو می باشد که همچنان چدن حرف اول را در بخش لوله کشی آن می زند .

از دیگر مزیت های چدن مقاوت بالای آن در برابر فشار می باشد ، از این رو از چدن در مراکز بزرگ خرید ، برج ها و ساختمان های صنعتی که نیاز به تحمل فشار و دمای زیاد است استفاده می شود .

معایای لوله کشی فاضلاب چدنی

در کنار مزایای زیاد چدن لوله های چدنی معایبی هم دارند ، از مهمترین معایب لوله های چدنی وزن نسبتا زیاد آن ها مخصوصا در طول زیاد می باشد . فرض کنید یک لوله چدنی در طول 6 متر چه وزنی خواهد داشت و چند نفر نیاز است تا آن را جابجا کنند ؟ پس جابجایی و حمل و نقل لوله های فاضلاب چدنی بسیار مشکل و هزینه بر می باشد ، از دیگر معایب لوله های فاضلاب چدنی انعطاف و خمش کم و نداشتن همنوع اتصال می باشد ، از این رو جابجایی و اتصال آن ها بسیار مشکل می باشد و در مکان هایی که نیاز به انعطاف یا پیچش باشد مجبور استفاده از قطعاتی به نام زانوعه می باشیم که سر هم کردن و آب بندی آن ها بسیار مشکل و زمان بر است .

از دیگر معایب چدن می توان به سخت بودن آب بندی چدن در بخش انتقال آب شرب بخاطر استفاده از سرب می باشد که تقریبا تمام کسانی که از چدن و سرب استفاده کرده اند دچار سوختگی می شوند .

تمام موارد بالا به همراه هزینه بالای خرید ، نصب و اجرای لوله های فاضلاب چدنی باعث شده اند که کاربرد این لوله ها روز به روز کمتر شده و معماران و سازندگان به سمت اجرای فاضلاب با جنس لوله های دیگر بروند .

اجرای سیستم فاضلاب با استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن که با نام لوله PE نیز شناخته می شود نسل جدید لوله های تکچداره و دو جداره می باشد که کاربرد فراوانی در ضنعت لوله کشی ساختمان و بخش انتقال دارد ، به دلیل مزایای زیاد این لوله ها در سال ها گذشته کاربرد آن ها روز به روز بیشتر شده است .

مزایای لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن

یکی از مزایای مهم لوله پلی اتیلن مانند لوله های چدنی تحمل بالای آن ها در برابر فشار می باشد ، این خاصیت باعث شده در مکان هایی که نیاز به تحمل فشار بالا نیاز است مانند ساختمان های بلند و برج ها و یا انتقال فاضلاب بین جاده ها از لوله های پلی اتیلن یا لوله های PE استفاده شود .

مزیت دیگر پلی اتیلن ارتجاع و انعطاف بالای آن است که در بعضی نقاط بسیار گره گشا می باشد و مجریان لوله های پلی اتیلن این مسئله را  بخوبی درک می کنند . اتصال لوله های پلی اتیلن بوسیله جوش ها حرارتی انجام می گیرد و محل جول و اتصال بسیار محکم و آب بندی آن بسیار راحت انجام می گیرد و در اثر فشار و حرارت اتصال جدا نمی شود .

معایب لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن

یکی از مهمترین معایب لوله پلی اتیلن یا PE  اجرای سخت آن است که حتما نیاز به نیروی متخصص برای نصب و اجرا دارد ، بسیار دیده شده است که ر اثر سهل انگاری یا عدم مهرات مجری لوله های پلی اتیلن زائده هایی در مکان اتصال و جوش بوجود امده و به مرور زمان باعث گرفتگی لوله می شود .

اجرای سیستم فاضلاب با استفاده از لوله و اتصالات پلیکا

لوله پلیکا یا لوله U-PVC از قدیمی ترین و معروف ترین لوله های بکار رفته در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ها هستند که از زمان قدیم در این بخش کاربرد داشته است ، با ورود لوله پلیکا به بخش فاضلاب ساختمان کار لوله کشی برای مجریان بخش لوله کشی بسیار ساده تر شده و دیگر مشکلات لوله های فلزی و آهنی را نداشته ، نصب لوله پلیکا بسیار ساده و سریع انجام می گیرد و آب بندی آن کاملا مطمئن و بدون نشتی می باشد ، وزن سبک ، قیمت پایینتر ، طول عمر بیشتر از دیگر مزایای لوله پلیکا نسبت به لوله های فلزی می باشد .

برای مشاهده مطالب بیشتر در مورد لوله پی وی سی یا لوله پلیکا می توانید پست زیر را مطالعه نمایید :

آموزش نصب لوله پلیکا (PVC)

مزایا لوله کشی فاضلاب پلیکا

از مهترین مزایای لوله پلیکا می توان به وزن سبک و قیمت بسیار مناسب این لوله ها اشاره کرد از این رو حمل و نقل ، نصب و اجرای ان ها بسیار آسان و مقرون به صرفه خواهد بود . اتصال این لوله ها بسیار ساده بوده و به دلیل سطح صیقل داخل آن و خاصیت ضد باکتری آن از رسوب گیری و ایجاد جلب داخل آن جلوگیری می کند از این رو این لوله ها برای انتقال آب شرب آشامیدنی بسیار مناسب می باشند همچنین استفاده از چسب به جای سرب برای اتصال لوله ها به هم خطر مسمومیت را از بین برده است .

معایب لوله کشی فاضلاب پلیکا

در کنار مزایای زیاد لوله های پلیکا یا U-PVC  این لوله ها معایبی هم دارند، از بزرگترین معایب لوله پلیکا خاصیت شکنندگی آن است از این رو این لوله ها تحمل فشار بسیار پایینی دارند و بسیار دیده شده است که در اثر فشار یا ضربه لوله پلیکا شکسته و باعث نشتی در ساختمان شده است ، لوله پلیکا حتی ممکن است بر اثر افتادن از دست کارگران هم بشکنند و در ساختمان ها قدیمی در اثر نشست ساختمان لوله ها شکسته یا به اصطلاح گرد بر شده اند و باعث نشتی و خسارت به ساختمان می شود .

همچنین بارها پیش آمده که بر اثر استفاده از مواد اسیدی و فنر های لوله بازکنی لوله ها از هم درآمده و اتصالات آن ها از هم جدا شده و از آب بندی خارج می شود ، عدم تحمل فشار بالا باعث شده است در ساختمان های مرتفع و مکان های صنعتی که فشار بالای بر روی زمین وجود دارد استفاده از این لوله ها را غیر ممکن کرده است .

اگر اطلاعات بیشتری در مورد لوله پلیکا نیاز دارید می توانید این مقاله لوله پلیکا چیست؟لوله U-PVC را مطالعه نمایید .

اجرای سیستم فاضلاب با استفاده از لوله و اتصالات پوش فیت (Push Fit)

pushfit_digilooleh-1024x467

پوش فیت یک روش جدید در اجرای فاضلاب ساختمانی است که این روز ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است ، روشی نوین همراه با مزایا و معایبی که در هر سیستم لوله کشی وجود دارد .

مزایای لوله کشی فاضلاب پوش فیت

یکی از مهترین مزایای سیستم لوله کشی پوشفیت نصب آسان و سریع آن می باشد بطوری که اگر بنا باشد مانند روش اجرایی پلیکا که برای مهار لوله از سیم مفتول استفاده می شود ، برای پوش فیت هم از مفتول استفاده شود سرعت انجام لوله کشی ساختمان بسیار زیاد خواهد بود .

مزیت دیگر پوش فیت عدم استفاده از چسب یا هر ماده دیگر جهت اتصال آن است از این رو کثیف کاری و و ریخت و پاش لوله های پلیکا و چدنی را ندارد ، سیستم لوله کشی پوش فیت دست مجری را باز نگه می دارد و اگر بعد از نصب ساختمان دچار نشتی شود لوله جای بازی دارد و تحت فشار قرار نمی گیرد .

معایب سیستم لوله کشی فاضلاب پوش فیت

اولین عیب لوله کشی پوش فیت این است که اگر بخواهیم بصورت اصولی اجرا و پیاده سازی شود باید در تمام اتصالات از بست ( چه دیواری و چه سقفی ) استفاده شود که علاوه بر این که هزینه اجرا را بالا می برد زمان اجرا نیز بسیار زیاد می شود .

دومین ایراد سیستم لوله کشی فاضلاب پوش فیت که بیشتر از نظر مجریان و کارشناسان مطرح می شود طریه آب بندی این اتصالات است ، اتصالات پوش فیت از طریق واشر لاستیکی آب بندی می شوند که ممکن است به مرور زمان در اثر تماس با هوا و اسید لوله بازکنی دچار پوسیدگی شود و و سیستم را از آب بندی خارج کند .

ایراد دیگر پوش فیت هزینه تمام شده بالای آن نسبت به دیگر سیستم هاست که این مسئله در مناطقی از شهر و کشور که ملک آن ها دارای سطح پایین تری است بیشتر به چشم می آید و به سازنده و مالک فشار وارد می کند .

اجرای سیستم فاضلاب با استفاده از لوله و اتصالات پی وی سی PVC

لوله پی وی سی فاضلابی

لوله و اتصالا پی وی سی (PVC ) که اساسا از مواد اولیه لوله پلیکا می باشد به همراه افزودنی هایی لوله های پی وی سی را تشکیل می دهند ، اگر PVC  بصورت 100% در ساخت لوله استفاده  شود ، مواد تولید شده شکل پذیر نخواهد بود و به اصطلاح حالت حلقوی خود را حفظ نمی کند به همین خاطر از مواد سخت کننده که عموما کربنات نامیده می شود در ساخت لوله های پی وی سی استفاده  می شود ، هر چقدر مقدار پی وی سی بیشتر و کربنات کمتر باشد لوله نرم تر ، قابل انعطاف تر و قابل اطمینان تر خواهد بود.

شرکت های بسیاری در کشور ما تولید کننده لوله های پی وی سی هستند که در میان آن ها لوله گلپایگان بعلت رعایت دقیق و مرتب ترکیب پی وی سی و کربنات و ساخت لوله های PVC با کیفیت زبان زد مجریان و ناظران در سراسر کشور می باشد.

لوله های پی وی سی بعلت نفوذ چسب در آن ها و ذوب کردن لایه روی لوله و اتصالات در چسب ، یک جوش بوجود می آورد که این جوش در سرد و گرم شدن و اسید ریزی و فنر زنی و فشار های وارده به لوله تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود و یک اتصال ماندگار پدید می آورد و به این وسیله یکی از دغدغه های اصلی در این جنس لوله از بین می رود .

لوله های پی وی سی به علت استفاده استاندارد از مواد PVC  و خاصیت نرم و منعطف آن کار را برای اجرا و نصب بسیار آسان کرده است و بسیاری از مشکلات لوله های چدنی و پلیکا را از بین برده است .

لوله-کشی-آب-و-فاضلاب-لوله-پلیکا

لوله های پی وی سی و در صدر آن ها لوله گلپایگان به دلیل سطح صیقلی داخل آن عمل انتقال فاضلاب را بسیار سریع و روان انجام می دهد و بخاطر خاصیت آنتی باکتریال خود از ایجاد رسوب و جلبک جلوگیری می کند .

لوله گلپایگان نسبت به لوله هایی که در بالا معرفی کردیم دارای مقاومت بهتر و هزینه کمتری می باشد از این رو آقای لوله به عنوان نماینده رسمی لوله گلپایگان در تهران با ارائه قیمت رقابتی لوله و اتصالات گلپایگان هزینه خرید و نصب و اجرای این لوله های را کاهش داده است .

از میزیت های دیگر لوله گلپایگان ضد ضربه بودن و ضد فشار بودن آن ها می باشد یعنی اگر شما حتی با کامیون هم از روی لوله رد شوید و یا با چکش به آن ضربه یزنید بخاطر ترکیب صحیح پی وی سی در لوله های گلپایگان هی مشکلی برای آن ها پیش نمی آید .

تنوع محصول و سازه ها در لوله گلپایگان بسیار بالا بوده و تقریبا برای تمامی کار ها و بخش ها اتصال لازم وجود دارد ، در لوله و اتصالات گلپایگان اگر نیاز به گرم کردن وجود داشته باشد میتوان از اتصالات دو سرکوپل و یا سه سر کوپل استفاده کرد .

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم انواع لوله و اتصالا مورد استفاده در بخش فاضلاب ساختمان را معرفی نماییم و معایب و مزایای هر کدام را بررسی کردیم با توجه به موارد گفته شده بهترین لوله جهت استفاده در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمان و صنایع لوله پی وی سی یا لوله گلپایگان می باشد که یک  لوله کشی مقرون به صرفه و مطمئن را برای مجری به ارمغان می آورد ، از مهترین تولید کننده لوله پی وی سی می توان به لوله گستر گلپایگان و پلیمر گلپایگان اشاره کرد .

اگر شما هم به دنبال خرید لوله واتصالات فاضلابی هستید و اطلاعات کافی در مورد جنس و قیمت اتصالات فاضلاب ندارید میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید ، مشاوران ما همواره آماده پاسخگوشی و ارائه مشاوره بصورت رایگان در مورد خرید ، نصب و اجرا انواع لوله و اتصالات مرتبط هستند .

منافی وب‌سایت
نویسنده و کارشناس فروش انواع لوله و اتصالات فاضلابی گلپایگان و سمنان ، پلی اتیلن ، لوله و اتصالات پنج لایه و انواع پمپ آب استخری و خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *