منوی دسته بندی

نوار تیپ آبیاری قطره ای

نوار تیپ آبیاری قطره ای

با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان کم کم کشاورزی و باغداری سنتی جای خود را به کشاورزی و باغداری صنعتی داده و یکی از مهمترین بخش های کشاورزی صنعتی بخش آبیاری آن می باشد که جای خود را به آبیاری قطره ای داده است ، از مهترین بخش های آبیاری قطره ای نوار آبیاری پلی اتیلنی و لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای می باشد که نقش بسیار مهمی در اجرای کشاورزی و باغداری صنعتی داشته و از اهمیت بالایی برخوردار هستند ، در ادامه با انواع نوار آبیاری پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری قطره ای آشنا می شویم ، با ما همراه باشید …

نوار آبیاری پلی اتیلن قطره ای / نوار تیپ

نوار آبیاری پلی اتیلنی که به نوار تیپ نیز مشهور می باشد نواری توخالی از جنس پلی اتیلن می باشد که انتعطاف بسیار بالایی داشته و به دلیل مقاومت بالای مواد اولیه خود خاصیت ضد ضربه پذیری و نفوذ پذیری در مقابل نشتی بالایی دارد ، این نوار ها که بصورت باند ها و تیپ های دایره ای حمل و استفاده می شود به سادگی قابل حمل بوده و اجرای آن ها بسیار ساده می باشد .

نوار آبیاری دریپر دار پلی اتیلن یکی از پرکاربرد ترین نوارها در بخش آبیاری قطره ای می باشد ، این نوار ها به سادگی حمل و اجرا می شوند ، اتصالات نوار پلی اتیلن بسیار ساده و بدون هیچ ابزاری قابل نصب می باشند و در عرض چند ساعت می توان زمینی حدود یک هکتار را با نوار آبیاری دریپر دار پلی اتیلن سیسم آبیاری قطره ای نواری اجرا کرد .

نوار آبیاری دریپر دار پلی اتیلن بایستی در عمق 3 تا 5 سانتی متری خاک مدفون شوند ، نوار آبیاری تیپ برخلاف لوله های پلی اتیلن مرسوم که جنسی سخت و محکم دارند سطحی نرم و قابل انعطاف داشته و از این رو جهت دهی در باغات و زمین های کشاورزی بسیار ساده می شود نوار آبیاری تیپ پلی اتیلنی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد از این رو کاملا در برابر فشار حاصل از زیر پا ماندن یا لگد شدن یا رد شدن ماشین از روی نوار آبیاری تیپ مدفون شده نمی تواند آسیبی به آن وارد نماید و لوله کاملا محفوض و ایمن می باشد .

 

مزایای نوار آبياری پلی اتیلن قطره ای

مزایای نوار آبياری دریپر دار پلی اتیلن بسیار زیاد می باشد در این قسمت به چند مورد از آن اشاره می کنیم

  •  وزن کم و حمل آسان
  • نصب ساده و پر سرعت
  • انعطاف و خمش بسیار بالا
  • اتصالات ساده و آب بندی آیان
  • مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه
  • عدم آسیب به طبیعت و محیط زیست
  • عدم رسوب ، جلبک و جرم در داخل ان ها
  • قیمت پایین نسبت به لوله های پلی اتیلن
  • مقاومت بالا در برابر گرما و اشعه خورشید
  • مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیایی و قلیایی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی ، فرسودگی و زنگ ردگی
  • سطح داخلی صیقلی و صاف و عبور سریع و بدون اصطحکاک مایعات از داخل آن

روش استفاده از نوار آبياری دریپر دار پلی اتیلن / نکات مهم در مورد نوار آبیاری پلی اتیلن

نوار آبیاری دریپر دار پلی اتیلن بسیار مقاوم بوده و مراقب خاصی نیاز ندارد منتها موارد وجود دارد که می تواند عمر این نوار ها را افزایش داده و کاربری آن ها را بهبود می بخشد

در هنگام حمل نقل نوار آبیاری حتما بایستی نوار ها بصورت کناف دایره شکل بسته شوند و کلاف نوار آبیاری حتما بایستی داخل کاور پلاستیکی حمل شود

در هنگام نصب نوار آبیاری دریپر دار پلی اتیلن حتما بایستی از اتصالات مرغوب با دستور کار نصب استفاده شود و تمامی موارد احتیاط نصب رعایت شود ، این اتصالات می توانند انواع تبدیل زانو 90 درجه ، شیر قطع و وصل جریان آب ، دریپر روی خط یا سه راه دریپر یا سه راه آبیاری قطره ای باشد .

در هنگان نصب نوار آبیاری قطره ای نباید از اشای تیز مانند چاقو یا قیطی تیز استفاده شود و بجای آن از ابزار مخصوص برش نوار آبیاری قطره استفاده شود

بعد از نصب هر کدام از اتصالات بایستی حتما ان اتصال از نظر آب بندی چک شود

بعد از انتهای نصب و پروژه حتما بایستی کل مسیرها و اتصالات از نظر آب بندی چک شود

آب بندی و تایید نهایی سلامت اجرای نوار آبیاری قره بدین صورت می باشد که به مدت یک ساعت جریان آب را در تمامی مسیر ها برقرار کرده و در این مدت بایستی تمامی انشعابات و اتصالات نوار آبیاری قطره ای چک شود و هر کجا که نشتی یا قطره چکانی داشته باشد بایستی حتما تعویض شود .

انواع نوار آبیاری پلی اتیلن

این نوارها که از جنس مواد پلی اتیلنی ساخته می شوند سطح داخلی بسیار صاف و صیقلی داشته و حرکت مایعات در آن ها بسیار سریع و بدون اصطحکاک برقرار می شود ، نوار تیپ کشاورزی در قطر های مختلف از 1 میلیمتر تا 6.5 میلیمتر تولید و عرضه می شوند و بسته به متراژ کار و سختی زمین و حجم آب مصرفی می تواند نوار انتخاب شده متفاوت باشد .

نوار تیپ یا نوار آبیاری قطره ای

انواع نوار تیپ پلی اتیلن آبیاری

  • نوار تیپ پلاکدار پلی اتیلن
  • نوار تیپ درز دار پلی اتیلن

نوار تیپ آبیاری پلاکدار که در ضخامت های مختلف دیواره از تیپ 10 تا 50 سانت و در کلاف های 1500 متری ( جهات استفاده در زمین های کشاورزی ) و یا 100 متری ( جهت استفاده در باغات ) تولید و عرضه می شوند . نوار تیپ پلاکدار جهت استفاده در مزارع با گیاهان ردیفی و متراکم نظیر انواع گوجه فرنگی، هندوانه، بادمجان ، ذرت، سیب‌زمینی و فضاهای گلخانه ای مناسب می باشد.

نوار آبیاری پلاکدار در مقابل مدل های مشابه درزدار دارای مجرای خروجی آب یکنواخت تری می باشند از این رو آبیاری بوسیله آن ها ملایم تر و یکنواخت تر انجام می شود و در مصرف آب بیشتر صرفه جویی خواهد شد .

نوار ابیاری پلاکدار

نوار تیپ آبیاری درزدار فاقد شکاف یا سوراخ ( قطره چکان ) جهت خروج آب می باشد و در عوض در عرض آن رگه هایی مانند زیپ ایجاد شده است که بصورت یکنواخت باعث خروج آب و عمل آبیاری می شود ، به نوار تیپ درزدار نوار تیپ زیپ هم گفته می شود . ضریب خروج آب در نوار تیپ زیپی یکنواخت نبوده و میزان آب خارج شده در انتها و ابتدای آن یکسان نمی باشد ، از این رو از این جهات نوار تیپ پلاکدار برتری داشته و باعث آبیاری یکنواخت تر و هدر رفتن کمتر آب می شود .

نوار تیپ درزدار در فواصل روزنه های 10 – 20 – 30 سانتیمتری تولید و به بازار عرضه می شوند .این نوار ها را نمی توان در زمین هایی با شیب بیشتر از 2.5 درصد استفاده کرد ، کاربرد نوار تیپ درزدار بیشتر در مزارع ، باغات و مکان های کشت گلخانه ای می باشد .

نوار تیپ آبیاری درزدار


مقاله های زیر شاید برای شما مفید باشد :

مقایسه نوار آبیاری با لوله آبیاری قطره ای

لوله پلی اتیلن آبیاری

آقای لوله وب‌سایت
نویسنده و کارشناس فروش لوله و اتصالات فاضلابی ، مخازن آب پلی اتیلن ، تجهیزات استخری ، سونا و جکوزی

‫2 نظر

  • […] مزیت نوار تیپ آبیاری قطره ای نسبت به لوله آبیاری وزن کمتر و حمل آسانتر آن می باشد ، […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *